Hands-on fysiotherapie

Hands-on is een verzamelterm voor verschillende therapieën, waarbij een therapeut één op één werkt in een behandelkamer met de patiënt.

Loop binnen op maandag 18:00 en vrijdag 12:00.

Wat is hands-on fysiotherapie?

Hands-on is een verzamelnaam voor verschillende therapieën. Belangrijk doel bij deze behandelingen is het vergroten van de beweeglijkheid van spieren en gewrichten, het dempen van pijn en het verlagen van de spierspanning. Massage is hierbij een belangrijk middel.

Voor de behandeling maakt de fysiotherapeut een grondige analyse van de klachten. Op basis hiervan stelt hij een behandeling voor die gecombineerd kan worden met bijvoorbeeld een oefentherapie.

Er zijn drie (hands-on) therapievormen die vaak toegepast worden. We leggen ze hieronder kort uit.

Functionele Osteopathie en Intergratie

FOI staat voor Functionele Osteopathie en Integratie. FOI gaat er vanuit dat het menselijk lichaam één geheel is en niet een opsomming van alle gewrichten apart. Wanneer één onderdeel van het lichaam niet goed functioneert, kan dat tot klachten in een ander lichaamsdeel leiden.

Bijvoorbeeld een blokkade in het bekken kan leiden tot een verminderde beweeglijkheid in de nekwervels met nekklachten tot gevolg. Om deze klachten op te lossen, is het van belang de beweeglijkheid in de bekken te vergroten.

Massagetherapie

De bekendste techniek binnen de fysiotherapie is waarschijnlijk de massage-therapie. Massage kent veel verschillende vormen. Een bekende is de ontspanningsmassage. Hierbij worden spiergroepen behandeld om zogenoemde spierknopen tegen te gaan. Dit verbetert de doorbloeding, vermindert de spierspanning en zorgt voor de afvoer van afvalstoffen.

Massage-therapie is geschikt voor het wegnemen van spierspanning. Het lost de oorzaak van klachten meestal niet op. Daarom wordt deze therapievorm meestal gecombineerd met een andere behandeling. Een behandeling die wel de oorzaak van de klachten wegneemt.

Medical Taping Concept

Dit is een verzamelnaam waarbij gebruikt wordt gemaakt van elastische kleuren tape. Medical Taping Concept is zeer geschikt voor de behandeling van verschillende blessures. De tape zorgt voor ontspanning, ondersteuning of activering van een bepaalde spier of gewricht.

Het is vooral een ondersteuning van een andere therapie. Een behandeling zal dus nooit bestaan uit alleen Medical Taping Concept. Het gebeurt altijd in combinatie met een therapie die gericht is op het wegnemen van de oorzaak van de pijn.