Rugscholing

Het overkomt iedereen wel eens: het schiet je in de rug.

Loop binnen op maandag 18:00 en vrijdag 12:00.

Wat zijn rugklachten?

Rugpijn wordt onderscheiden in specifieke rugpijn en aspecifieke rugpijn. Bij specifieke rugpijn is een lichamelijke ziekte of afwijking de oorzaak van de rug klachten. Deze vorm van rugpijn komt gelukkig niet zo vaak voor.

Ongeveer 90 procent van de mensen met rugklachten hebben last van aspecifieke rugpijn. Deze vorm van (lage) rugpijn is over het algemeen onschuldig van aard en gaat bij de meeste mensen binnen enkele weken vanzelf weer over.

Lage-rugpijn wordt ook wel spit of lumbago genoemd. De pijn kan hierbij ook uitstralen naar de bil of het (boven) been. Lage-rugpijn komt veel voor; maar liefst vier van de vijf mensen hebben wel eens last van hun rug!

Zelfs bij erge pijn is de rug is er gelukkig meestal toch geen sprake van blijvende schade. We kunnen wel met zekerheid stellen dat rugpijn bij de meeste mensen te maken heeft met de spieren, banden en gewrichten in de rug. Deze werken dan even niet zoals deze zouden moeten. Rugpijn heeft een goede prognose, dat wil zeggen: de kans is groot dat de klachten verdwijnen met goede rugscholing.

Wat is rugscholing?

Met deze therapie behandel je niet alleen de symptomen, zoals stijve en pijnlijke spieren, maar richt je tevens op de oorzaak van de klachten.  Om klachten, en erger, te voorkomen is het van belang hiervoor oefeningen te doen. Met deze oefeningen train je je rugspieren zodat die belastbaarder zijn.

Analyse houding

Naast het vergroten van de stabiliteit en kracht van je rug, kan het nuttig zijn je houding te optimaliseren. Wellicht is je stand-, werk- of zithouding niet goed. De fysiotherapeut analyseert die houding en geeft een advies op maat hoe je rugklachten kunt voorkomen.

Met de rugscholing train je de diepe buik-en rugspieren die dicht tegen de wervelkolom van de onderrug aanliggen. Het zogenaamde spierkorset. Deze spieren kunnen dan de wervelkolom goed ondersteunen, waardoor irritatie kan genezen en voorkomt het nieuwe blessures.

Benieuwd of wij jou van je rugklachten af kunnen helpen? Neem dan contact met ons op.