Tips om rugklachten te voorkomen

Wat kun je doen om rugklachten te voorkomen?

Inloopspreekuren
Loop binnen op maandag 18:00 en vrijdag 12:00.

Heel veel mensen hebben weleens last van rugpijn. De rug wordt dan ook vaak als zwakke plek gezien, dat is niet zo vreemd: de rug draagt ongeveer 2/3 van ons lichaamsgewicht.

Ongeveer 80 procent van alle volwassenen krijgt wel eens met rugklachten te maken. Bij het grootste deel gaat het dan om zogenoemde aspecifieke rugklachten. Dit zijn rugklachten die geen aanwijsbare oorzaak hebben. Vaak spelen hierbij verrekkingen van banden of spieren een rol.

Verkeerde belasting van de rug

Rugklachten zijn meestal het gevolg van verkeerde belasting. Pijn kan ontstaan doordat je meer tilt dan je rug kan verdragen. Hoeveel je kunt tillen, verschilt natuurlijk per persoon.

Ook het eenzijdig en statisch belasten van je rug kan tot pijn leiden. Dat betekent dat er langdurig een geringe kracht wordt uitgeoefend op je rug. Zeker als je in een verkeerde houding staat tijdens het tillen of als het gewicht niet gelijk verdeeld is. Ook kan er rugpijn ontstaan door onderbelasting. Rust roest, dat geldt ook voor je rug.

Slechte doorbloeding ontstaat door zittend werk of weinig beweging. De spieren die je wervelkolom in balans moeten houden worden slap, de ruggenwervels zelf worden stijf en er treedt eerder botontkalking op.

Ten slotte bestaat er nog een fenomeen dat we psychische of emotionele overbelasting noemen. Overbelasting van je rug kan dan ontstaan doordat je niet goed in je vel zit en hierdoor je spieren continu aangespannen zijn.

Tips om rugklachten te voorkomen

  • -Til vanuit je benen om zo je rug minder te belasten.
  • -Houd bij het bukken en tillen altijd je rug recht en span je buikspieren aan.
  • -Houd de last die je moet tillen zo dicht mogelijk bij je lichaam.
  • -Draai nooit met alleen je rug terwijl je iets tilt. Dat kan de structuren in je rug beschadigen.
  • -Vermijd bewegingen en sportoefeningen waarbij je je rug hol trekt.
  • -Let goed op je gewicht, overgewicht schaadt.
  • -Doe buik- en rug versterkende oefeningen om je houding te verbeteren.
  • -Zorg voor goed schoeisel bij het sporten.
  • -Zit, lig of sta nooit lang in dezelfde houding.
  • -Loop niet of zo min mogelijk op hoge hakken.
  • -Gebruik een goede bureaustoel met een hoge, verstelbare rugleuning, kantelbare zitting en verstelbare armleuningen.
  • -Slaap op een matras dat de natuurlijke positie van je wervelkolom in stand houdt; zorg daarbij voor een harde onderlaag.
Eendrachtskade NZ3