Voorkom Skiblessures

Met deze 3 tips van fysiotherapie Sportief 90

Inloopspreekuren
Loop binnen op maandag en vrijdag om 18:00.

Het heeft inmiddels al wat gesneeuwd in de Europese wintersportgebieden. Ideaal voor een heerlijke skivakantie! Ga je binnenkort op wintersport? Zorg dan wel dat je heelhuids terugkomt.  Jaarlijks ontstaan er ongeveer 61.000 skiblessures  alleen al bij Nederlanders. De meest voorkomende skiblessures zijn: knieletsel, polsbreuken, schouderluxaties en wervelbreuken. Wees alert en voorkom een skiblessure met onderstaande tips van onze sportfysiotherapeuten.

 

Tip 1: Bestorm niet direct de zwarte piste

Zorg dat je lichaam langzaam went aan het skiën. Begin eerst simpel en rustig. Zo geef je je spieren en gewrichten de tijd om zich aan te passen aan de specifieke ski skills. Begin ook elke afdaling rustig en voel goed hoe de sneeuwconditie is. Door dit bewust in je op te nemen kun je er ook beter op anticiperen.

 

Tip 2: Zorg dat je skiuitrusting goed is

Zorg voor de nodige onderhoud aan je uitrusting en check het materiaal voordat je de piste af gaat. Zo moeten de ski’s goed in de wax zitten om optimaal te kunnen glijden. De zijkanten dienen scherp te zijn om goed te kunnen sturen. Hierdoor heb je beter grip op de sneeuw en voorkom je valpartijen en overbelasting van het bewegingsapparaat. Bij een goede uitrusting hoort natuurlijk ook een helm!

 

Tip 3: Zorg dat je fit bent!

Hoe fitter je op skivakantie gaat, hoe minder risico je hebt op blessures. Het gaat er daarbij voornamelijk om dat je ook later in de week voldoende fit bent om goed te blijven skiën. Vaak wanneer de vermoeidheid aan het einde van de week toeslaat ben je ook kwetsbaarder voor blessures. Zorg er dus voor dat je ook de laatste dagen kan blijven genieten en presteren!

Eendrachtskade NZ3