Wat te doen bij een stijve nek of nekpijn?

Wij geven je een paar tips om nekklachten te verminderen

Loop binnen op maandag en vrijdag om 18:00.

Er zijn veel verschillende soorten nekklachten. En bijna iedereen heeft ook wel eens pijn in de nek ervaren. Bij nekpijn of een stijve nek wordt dan ook aangeraden om de nek te blijven bewegen, voor zover dit in ieder geval mogelijk is. Lichte pijn tijdens het bewegen betekent niet dat dit schadelijk is. Door te stoppen met bewegen, kunnen de nekspieren stijf worden, waardoor de klachten juist verergeren.

Wat kan de fysiotherapeut betekenen?

Als je bij de fysiotherapeut komt met nekpijn, wordt er eerst zorgvuldig naar je verhaal geluisterd. De symptomen en de duur van de klachten in combinatie met het lichamelijk onderzoek moeten dan uitwijzen wat de oorzaak van de klachten is. De Fysiotherapeut kan dan gericht met de nekklachten aan de slag. Er wordt dan een persoonlijk behandelplan opgesteld met gerichte oefeningen om de nekpijn te verlichten.

Wat kunt u er zelf aan doen?

Je kunt zelf ook wat doen om de stijve nek of nekpijn te verminderen. Je kunt proberen om je nek warm en in beweging te houden. Zowel warmte als beweging ontspant de spieren en houden ze soepel en stimuleert daarnaast de doorbloeding. Je kunt bijvoorbeeld een warme douche nemen, een warme pittenzak in je nek leggen of een sjaal dragen. Je kunt eventueel proberen de nekspieren zelf een beetje los te masseren of natuurlijk je partner vragen 😉

Oefeningen om nekpijn of een stijve nek te verminderen

De volgende oefeningen kunnen helpen bij het verlichten van nekpijn of een stijve nek:

1. Kin intrekken – Ga rechtop zitten met rechte rug en trek je kin een klein stukje in naar achteren (”maak een onderkin”). Maak deze beweging niet te groot. Het is de bedoeling dat de spieren in uw hals ontspannen blijven, terwijl de kleine stabiliserende spieren achter in de nek het werk doen.
  2. Rekken van de monnikskap spier – Ga rechtop zitten met rechte rug en breng je linkeroor naar je linkerschouder door je hoofd te kantelen. Je blijft hierbij recht vooruit kijken. Houd de rechterschouder mooi laag en ontspannen. Houd deze positie 10 seconden vast en doe vervolgens hetzelfde aan de rechterzijde.
  3. Draaien van de nek – Ga rechtop zitten met een rechte rug en draai je hoofd afwisselend naar links en naar rechts, alsof je over de schouder probeert te kijken.

Hulp nodig?

Deze oefeningen dien je langere tijd blijven doen. Merk jed dat het lastig is om de oefeningen vol te blijven houden? Of lukt het je zelf niet om de nekklachten te verminderen?

Neem dan contact op met een fysiotherapeut. Wij helpen je graag met het verminderen van jouw klachten.